27 stycznia 2021

XLIV Ogólnopolskie warsztaty dla Instruktorów Tańca i Tancerzy – Taniec Ludowy

Fascynuje Cię polski folklor? Prowadzisz zajęcia, a może tańczysz w zespole folklorystycznym? Chcesz poszerzyć swoją wiedzę, urozmaicić zajęcia albo stawiać nowy program? To wydarzenie jest dla Ciebie!

Zapraszamy na kolejne warsztaty, organizowane przez Stowarzyszenie Sztuki i Edukacji Artystycznej, podczas których zapoznamy Was z fenomenalnym, barwnym i efektownym folklorem Lachów Sądeckich oraz dodamy kilka technik uzupełniających wiodący temat w postaci lekcji ze śpiewu białego czy podstaw tańców bałkańskich.

Zaczynamy w piątek po południu, 24 września 2021 roku, kończymy w niedzielę 26 września 2021. Warsztaty odbędą się w Limba Grand & Resort, ul. Kośne Hamry 15C w Poroninie. Od początku do końca grafik zajęć wypełniony jest szczelnie, by czas wykorzystać jak najbardziej efektywnie.

Zgłoszenia:

Pobierz Kartę zgłoszeniową oraz Klauzulę RODO, wypełnij i odeślij ją do nas jak najszybciej, na adres e-mail warsztaty@edu-art.pl, aby wstępnie zarezerwować miejsce na zajęciach – ilość miejsc jest ograniczona. Wobec tego, że sytuacja epidemiologiczna jest bardzo dynamiczna, na bieżąco będziemy informować o konieczności dokonania wpłaty, by ostatecznie potwierdzić swój przyjazd. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 10.09.2021. Niestety zastrzegamy sobie możliwość odwołania warsztatów. Jeśli odwołanie nastąpi z naszej inicjatywy zwracamy wniesione przedpłaty. Rezygnacje na Twój wniosek, ze zwrotem pełnej wpłaty, przyjmujemy do 10 września

Wykładowcy:

Patryk Rutkowski – LACHY SĄDECKIE

Etnolog, badacz kultury ludowej, regionalista specjalizujący się w folklorze Lachów Sądeckich, dyplomowany instruktor tańca ludowego, choreograf oraz pedagog.
Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (geografia oraz etnologia i antropologia kulturowa), Dwuletniego Studium Tańca – specjalizacja Taniec Ludowy organizowanego przez Nowohuckie Centrum Kultury oraz Studium Pedagogiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie student Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Śląskiego.

Właściciel firmy SzafaEtnografa zajmującej się badaniami etnograficznymi, rekonstrukcją oraz szyciem strojów ludowych i odzieży stylizowanej polskim folklorem.
Wykładowca Kursu na Instruktora tańca Ludowego, członek jury w przeglądach i konkursach, konsultant i autor programów w zespołach ludowych w kraju i za granicą (m.in. PAFDC z Nowego Jorku, Wiosna w Szamotułach w Strasburgu, ZPiT Krakus, ZPiT Mały Krakus, Tanew z Biłgoraja, Tanew z Błoni, Krakowiaczek z Alwerni, Dębickie Towarzystwo Muzyczno – Śpiewacze).

Od 2009 roku choreograf Zespołu Regionalnego Mali Mystkowianie, a od 2014 roku Zespołu Regionalnego Mystkowianie. Podczas dotychczasowej pracy w Mystkowie ma na swoim koncie m.in.: Srebrne Żywieckie Serce, Nagrodę Międzynarodowych Spotkań Folklorystycznych w Wiśle, Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Władysława Orkana, Brązową Ciupagę Międzynarodowego Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem, cztery wyróżnienia regulaminowe Festiwalu Folkloru Górali Polskich w Żywcu, Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Tradycyjnego Tańca Ludowego w Rzeszowie, Nagrodę Główną Przeglądu Folkloru Sądecczyzny, Grand Prix Międzywojewódzkiego Przeglądu Dziecięcych Zespołów Tańca Ludowego “Taneczny Krąg”, gospodarz Międzynarodowego Festiwalu Dziecięcych Zespołów Regionalnych „Święto Dzieci Gór”, I miejsce na Ogólnopolskim Festiwalu Folklorystycznej Twórczości Dziecięcej „Dziecko w Folklorze” w Baranowie Sandomierskim, trzy wyróżnienia na Karpackim Festiwalu Dziecięcych Zespołów Regionalnych, I miejsca na Ogólnopolskim Przeglądzie Dziecięcych i Młodzieżowych Zespołów Folklorystycznych „Pasiaczek” oraz wiele innych nagród w Polsce i za granicą (m.in. w Dąbrowie Górniczej, Gorzowie Wielkopolskim, Baranowie Sandomierskim oraz w Niemczech, Rumunii, Bułgarii, Litwie i Węgrzech).

Ostatnie 3 lata pracy zawodowej poświęcił na odtworzeniu mystkowskiego folkloru. Na podstawie wywiadów z najstarszymi mieszkańcami wsi oraz starych fotografii udało się w całości zrekonstruować zapomniane (wręcz unikatowe) tańce, zabawy, śpiewy oraz stroje. Dodatkowo w ciągu swojej działalności dokonał rekonstrukcji tańców z okolic Alwerni wraz ze strojem ludowym, odtworzył strój ludowy z okolic Biskupic oraz Dobczyc. W ubiegłym roku otrzymał również Nagrodę Starosty Nowosądeckiego. Po raz pierwszy w pełni zrekonstruował i odtworzył folklor Mieszczan Sądeckich. Jest autorem licznych tekstów oraz publikacji, m.in. „Ze skarbnicy kultury przygranicznej”.

Katarzyna Broda-Firla – ŚPIEW BIAŁYM GŁOSEM – OD ŹRÓDŁA

Kultywuje źródłową prawdę o śpiewie białym. Od najmłodszych lat uczyła się od swojego ojca – Józefa Brody, który przekazał jej wrażliwość na otaczający świat i ludzi, nauczył, jak dostrzegać muzykę tam, gdzie na pozór jej nie ma: w górskich potokach, szumiących drzewach, burzy i deszczu.
Razem odwiedzali mieszkańców wsi, od których Katarzyna uczyła się źródłowego śpiewu i tańca.

Z zespołem Józefa Brody koncertowała w Polsce i za granicą. Trasy koncertowe wiodły przez m. in. Francję (z teatrem Stu), Bułgarię, Niemcy, Litwę, Ukrainę, Rosję, Kanadę, Austrię, Węgry, Słowację, Chorwację, Szkocję. Współtworzy zespoły muzyczne takie jak: Shafa i Do Boga.

Brała udział w nagraniu płyt: Kapela Lipka Na Granicy, Debora, Posłuchejcie Kamaradzi, Z bogiem Olzy, Muzyka serca i rozumu, a także brała udział w wielu projektach muzycznych: Muzyka serca i rozumu z Józefem Brodą i Januszem Kochutem.
Uczestniczyła w tarasie koncertowej „Betlejem” w Polsce, gdzie śpiewała między innymi z Bednarkiem, Grażyną Łobaszewską i Antoniną Krzysztoń.
Jej wokalne zainteresowania wykroczyły już poza europejskie podwórko: ostatnio eksploruje tematy śpiewu gardłowego i alikwotowego z Tuwy, Mongolii i Tybetu.

O zajęciach:
Jesteśmy stworzeni, aby oddychać i komunikować się ze sobą między innymi poprzez głos, który jest najpiękniejszym instrumentem świata. Pierwotnym wyrazem potrzeb, uczuć, ekspresji. W czasach, w których żyjemy szybko, a oddychamy płytko, nasz głos gdzieś zanika, wycofuje się. Nie nucimy, nie śpiewamy. Codzienny stres i pośpiech blokuje w nas prawdziwe wyrażanie siebie.

Każdy człowiek ma swoje źródło i ja chcę go z wami odkrywać. Asystować jak akuszerka przy rodzącym się naturalnym białym głosie. Razem będziemy sięgać do korzeni, do źródeł do natury.

Śpiew biały – zwany też ludowym, etnicznym, pierwotnym to śpiew jasny i swobodny, ale też łagodny i lekki. Dla naszych przodków był naturalną potrzebą ekspresji, towarzyszył im zarówno w codziennym życiu jak również w bardzo doniosłych chwilach. Był wzajemną komunikacją i wzmacniał społeczne więzi. Niósł za sobą prawdę o świecie i człowieku.

Będziemy się uczyć jak wydobywać z siebie piękny, naturalny biały głos, jak panować nad jego barwą, by móc z tą samą emisją zaśpiewać dziecku kołysankę i zawołać pastersko, wreszcie jak ten dźwięk podeprzeć oddechem.

Katarzyna Witek – TAŃCE BAŁKAŃSKIE

Absolwentka filologii słowiańskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Podyplomowych Studiów Pedagogicznych (CPiP Politechnika Krakowska), dyplomowany instruktor tańców ludowych, choreograf, tancerka. W 2001 roku założyła Zespół Tańców i Pieśni Bałkańskich IGLIKA. Tańczy od ponad 30 lat i wciąż rozwija swoje umiejętności i zamiłowanie do folkloru, uczestnicząc w licznych warsztatach i szkoleniach. Od 2004 r. pracuje z dziećmi w Zespole Pieśni i Tańców „Małe Słowianki”, jako instruktor tańców ludowych. Prowadzi zajęcia i warsztaty taneczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, potańcówki ludowe oraz spotkania z folklorem. Każdą wolną chwilę spędza podróżując po Bałkanach.

O zajęciach:
Kasia zabierze uczestników swoich warsztatów w taneczno-muzyczną podróż po Bałkanach. W programie znajdą się tańce korowodowe przede wszystkim z różnych regionów Bułgarii oraz z innych krajów bałkańskich. Fantastyczne rytmy i muzyka, porwą wszystkich do tańca i wspólnej zabawy.

Nauczycie się prostych tańców w rytmach parzystych, które wykonywane są przestrzennie, z wielką swobodą ruchów, radośnie i z poczuciem humoru. Nie zabraknie też trudniejszych kroków w rytmach nieparzystych.

Możesz skontaktować się bezpośrednio w każdej sprawie – zapraszamy do wysyłania korespondencji pod adres warsztaty@edu-art.pl i do telefonowania pod numer 604 36 36 60.